Pjäser:
Nick Carter - Dubbelagent
Karaktären vilken namnet till pjäsen
hämtades från.Denna pjäs skrevs i Gorillateaterns regi, men när denna
ensemble splittrades i två delar blev det Nationalteatern som kom att framföra
historien om Dubbelagenten Nick Carter, där namnet lånades från en vid den
tiden mycket populär s.k. kioskdeckare. Historien handlade om våra tids
gangstrar, storkapitalägarna och stormakterna, som delar upp världen i intressesfärer
med hjälp av pengar eller våld.
I Nationalteaterns tappning är Nick Carter världens bästa agent, ekonomiskt
fri och politiskt obunden, tror han. I själva verket säljer han sig till
högstbjudande och vad det gäller politiken så går han storfinansernas ärenden.
Storfinanserna representeras av Oscar Johnson och Big Bill, ledare för världsomspännande
företagskedjor, som i själva verket äger allt. Politikerna är deras hantlangare
och båda omger sig med samvetslösa och mycket utpräglade yrkesmördare.
Medverkande:
I produktionen: Inga Edwards, Anna Guttorp, Lars Jacobsson, Anders Melander,
Hans Mosesson, Paul Olofsson, Anki Rahlskog, Anki Sjögren, Peter Wahlqvist,
Lars Warg.
Anders Melander stod för musiken.
Malmö(AB) Ett gott råd till Malmö stad. Ge Gorillateatern
ett anslag så den kan fortsätta att existera! Den behövs nämligen.
Den har något att säga och säger det bra. Den har definitivt något nytt
att tillföra teaterlivet i Malmö.
I går hade Gorillateatern premiär på spelet om ”Nick Carter - Dubbelagent”.
Ett spel om våra tids gangsters, storkapitalägarna och stormakterna, som
delar upp världen i intressesfärer med hjälp av pengar eller våld.
Friskt vågat hälften vunnet brukar man ju säga. Gorillorna har vågat
sig på en två timmar lång föreställning, avbruten av ideliga scenförändringar
med små handgrepp med lösa skärmar. Låt mig säga med detsamma att det var
friskt vågat. Ingen föreställning borde få vara två timmar lång! I synnerhet
inte en som är så uppsplittrad att scenbytena distraherar och gör det svårt
för åskådarna att hålla samman berättelsen.
Men resten är bara av godo. Den sex man starka ensemblen agerar utmärkt
i sina otaliga, välskrivna, roller och det vore synd att nämna någon före
den andre. Det skulle i så fall vara Peter Walqvist för att han är så förödande
roligvare sig han kliver runt som general, småstruttar som barberare från
Sevilla, lismande smyger omkring som stormaktsförhandlare eller trippar
in som sipp gumma på Maggies krog.
Ett extra plus också för Anders Melanders musik som är följsam och medryckande.
Malmöbor, ni hittar väl till Gorillateatern. Den ligger på Kronetorpsgatan
1.
Gunnel Bransmo
SvD
70-02-20:
Fler klipp om Nick Carter hittar du på sidan
PressklippDubbelagenten Nick Carter
Pistolteatern. Gästspel av Nationalteatern. ”Nick Carter - Dubbelagent”.
I produktionen: Inga Edwards, Anna Guttorp, Lars Jacobsson, Anders Melander,
Hans Mosesson, Paul Olofsson, Anki Rahlskog, Anki Sjögren, Peter Wahlqvist,
Lars Warg.
Nick Carter är ju ett symbolnamn för konstnärligt undermålig men rafflande
kriminallitteratur.
Nationalteatern från Malmö har tagit fasta på det i sin föreställning ”Nick
Carter - dubbelagent”. Man har parodierat genren, med anstrykning av agentfilm,
och spelat ut dess schabloner mot en annan allvarligare sorts schabloner,
nämligen dem efter vilka det ekonomiska maktspelet i världen tillgår. Effekten
blir lekande och skarp på samma gång, får en mångtydig naivitet.
Nationalteatern kommer från Malmö och är en uppsökande teatergrupp. Nu
har den uppsökt Pistolteatern, och det är vi mycket tacksamma för. Deras
spel om finans- och roffarkungarna Big Bill i USA och Oscar Johnson i Europa
som ligger i luven på varandra är ett högst sevärt och roligt spektakel.
Big Bill sitter med ryggen mot publiken, viftar med en förgylld handprotes
och skrockar med en gubbes iskalla tunga. Oscar Johnson smeker sin grekiska
älskarinna och kretsar som en hök över världskartan och dess möjligheter.
Däremellan smyger en brokig samling agenter och hantlangare ut och in
ibland de rankiga kulissväggarna och försöker ta kål på varandra. En oerhört
knäande cowboy, en general i skinnhjälm som tycks kliva bland molnen, en
brotterska från Tromsö med gorillaarmar, en oljedrypande intrigmakare, och
inte minst Nick Carter själv. Riktigt så ser inte verkligheten ut, men figurerna
står för en verklighet som är lika mekanisk och grotesk, ett urgammalt tillstånd
som Nationalteatern vill vara med och ändra på.
Det är lite Brechtiansk kabaréstil över det hela. Man går fram och sjunger
visor som har ett fint musikaliskt eftertryck i refrängerna. Gruppen får
med lite kantiga medel fram många friskt humoristiska scener och detaljer,
t.ex. den dråpliga parodin på en irländsk krogscen med dess gubbar och käringar.
Man blir nästan förvånad över att det bara är en handfull aktörer som ger
detta intryck av figurmyller i pjäsen.
Det finns också ett enkelt nästan troskyldigt allvar som skiljer ”Nick
Carter - dubbelagent” en smula från den mer oömma politiska småteater som
odlats i Stockholm och som den annars påminner om. Som när Nick Carter övertalas
att bli en folkets agent i stället. Man liksom hör gruppens vädjan utanför
själva schablonen. Jag tycker inte det stör. Det ger denna dubbelbottnade
lekfullhet ett inslag av okonstlad uppriktighet som passar mycket bra.
Nationalteatern spelar bara till och med söndag. Det är galet. Det tvingar
folk att agera med en Nick Carters hänsynslösa beslutsamhet för att inte
gå miste om en av de bästa teaterföreställningarna i Stockholm just nu.
Hanserik Hjertén
InterNationalteatern.
Fler klipp om Nick Carter finns på sidan
Pressklipp-
Nick Carter (ty det var ingen annan än den store detektiven) reste sig häftigt
upp och befriade sig från de yviga polisonger, vilka dittills förvandlat
honom till en väderbiten seglare.
- Men inte bara djungeln är hans fiende han har ryssarna framför sig
och kineserna bakom sig, och dessutom är han nära att falla i de fällor
som lagts ut av sadistiska fribrytare. Vad Killmaster än gör så väntar mord
och våld i det gröna helvetet.
Den förste Nick Carter läste Bombi Bitt och Eli och citerade Fritiof
Nilsson Piraten med välbehag. Den andre Nick Carter är ena tiders barn,
kanske en sonson. Han är agent, N3, Killmaster, och de pocketböcker han
förekommer i säljs i mass- upplagor i västvärlden utan författarnamn eller
pseudonym.
Man behöver inte vare en skarpögd analytiker eller marxist för att upptäcka
att Nick Carter är en storfinansens man. Som litterär figur är han dessutom
möjligt mer okomplicerad än de flesta av de ensamma starka män som försvarat
lag och ordning med lagliga och olagliga medel i filmer och böcker och seriemagasin.
Men inget ont som inte har något gott med sig. Vår tids Nick Carter har
inspirerat Nationalteatern i Lund till en pjäs, som den framförde i fredags
i Vivalla föreningsgård. Örebroarna har chans att se uppsättningen en gång
till - på tisdag i Varberga föreningsgård - missa inte den.
Nationalteatern är en liten ensemble, som kollektivt skriver, producerar
och spelar pjäser. Den består av sex, sju personer, amatörer och halvproffs.
Tillsammans har de verkat omkring ett år och hunnit med tre uppsättningar.
I deras tappning är Nick Carter världens bästa agent, ekonomiskt fri
och politiskt obunden, tror han. I själva verket säljer han sig till högstbjudande
och vad det gäller politiken så går han storfinansernas ärenden.
Storfinanserna representeras av Oscar Johnson och Big Bill, ledare för världsomspännande
företagskedjor. I själva verket äger de allt. Politikerna är deras hantlangare
och båda omger sig med samvetslösa och mycket utpräglade yrkesmördare.
MYCKET BLOD SKALL flyta innan Nick Carter står ensam kvar på scenen och
många härliga karaktärer skall mejas ner.
Man kan nämna Peter Wahlqvists avdankade general, Smulan, och hans smilande
maffiaadvokat. Man kommer ihåg Inga Edwards avsuttna men ännu bredbenta
cowboy, Nevada, en grabb som skjuter bättre än han snackar. Överhuvudtaget
är det en samling olikartade men alltid märgfyllda människor som korsar
varandras spår. Mest korsas dom på en irländsk krog där världens hårdaste
män konfronteras med Dublins fredliga fyllon. Då är det stor teater och
mycket roligt.
NICK CARTER, DUBBELAGENTEN är alltså ett stycke politisk teater, men
långt ifrån en tråkig schematiserad sådan. Den är frodig på gränsen till
det burleska och den spelas med både fränhet och avspänd humor. Den är fylld
av litterära allusioner och parodier både på spelstilar och texter.
Av detta får man inte förledas att tro att spelet brister i stramhet.
Budskapet kommer aldrig i andra hand. Burleskeriet får inte dölja medkänslan
med världens små, som tillsammans blir starka och hotar industriimperialismen
och med den omvände Nick Carter slutligen krossar den.
DET ÄR SVÅRT för att inte säga omöjligt att skilja uppsättningen och
textunderlaget åt. De tycka ha växt fram under gemensamt arbete och gester
har förr ord och vice versa. Men det är egentligen oväsentligt.
Betydelsefullt är dock att Nationalteatern visar hur bra en amatörgrupp
verkligen kan bli, när den inte hemfaller åt psykologiserande djupdykningar
á la Dramaten och när gruppens medlemmar är förvissade om att de har något
att säga och dessutom förmår att kombinera spelglädje med ett förhållandevis
brett uttrycksregister.
Då behövs egentligen ingen mer rekvisita än löspolisonger, som man kan
förvandla en man från väderbiten seglare till detektiv med ett endaste ryck.
Det vill säga om man är en slags teaterns fribrytare.
Gunnar Lindén - Nerikes Allehanda Måndagen den 6 april 1970
|