Skivor:
Rövarkungens ö
(Utgiven 1980 Nacksving
på cd 1991 MNWCDR 10)
Rövarkungens ö blev en ”vanlig” LP på så vis att låtarna är skrivna enbart
för skivan, inte som en del i någon föreställning. Nationalteaterns musik
hade tidigare varit ”beställningsverk” till olika teaterupp- sättningar,
men inte längre, det finns ingen röd tråd i materialet, det var helt enkelt
låtar som Ulf Dageby ville ha med på skivan.
Skivan innehåller sex långa låtar skrivna av gitarristen och sångaren
Ulf Dageby. Titellåten är över tolv minuter och är en bild saga på arton
verser som spänner över väldigt mycket. Låtarna handlar fortfarande om de
ungas villkor men inte i samma utsträckning som på ”Barn av vår tid”. Greven,
Plast och Jag dyker upp igen i låten ”Sent en lördag kväll”, denna gång
äldre, bittrare och diskuterar läget i Sverige.
Nationalteaterns Rockorkester bildades för att bli fria från ”bindningarna”
till (av) att skapa teatermusik och därmed få större frihet på scenen både
textmässigt och musikaliskt. Ulf, Totta och Nikke kände vid det här laget
ett behov av att komma ut och spela som ett vanligt band och inte som teatermusiker.
De slog ihop sig med Håkan Nyberg och Lars-Erik Brossner och bildade Nationalteaterns
Rockorkester.
Bandet spelade in skivan och gav sig ut på en folkparksturné, som kom
att pågå i ett och ett halvt år.
Efter det jättelika projektet ”Rock-ormen” vintern 78-79 gick teater-
och musik- människorna inom Nationalteatern skilda vägar, teatergänget fortsatte
att sätta upp pjäser bla, en kabaré i Göteborg skriven av Björn Afzelius
och Peter Wahlqvist.
Musikergänget kuskade landet runt som Rockorkestern, där det uteslutande
handlade om musik, ingen teater utan vräkig rock. Klassikerna från ”Livet
är en fest” och ”Barn av vår tid”, men framförallt nytt material framfördes.
Låtarna från ”Rövarkungens ö” är väldigt personligt skrivna och det finns
inget genomgående tema, det är upp till lyssnaren att själv tolka texterna.
Rockorkestern var ett tidsbegränsat projekt och efter ett och ett halvt
år kändes som det räckte. Folk hade andra projekt på gång, Håkan Nyberg
blev med i Mikael Wiehes band och Lars-Erik Brossner blev lärare på Dramatiska
institutet i Stockholm. Ulf Dageby gjorde filmmusiken till Britta Svenssons
film ”Interrail”, och höll dessutom på att förbereda en barnskiva med Nationalteaterpjäsen
”Luffarrock” som grund. Nikke och Totta bildade Tottas blues band.
Ulf Dageby om skivan :
”Rövarkungens ö” är undantaget från att låtarnas ämnen styrdes av pjäsens
handling, där skrev jag alla låtar med tanke på att skriva en skiva och
att senare turnera med Nationalteaterns Rockorkester som en ren musikgrupp.
Låtar och upphovsmän
Vi fortsätter spela rock & roll men
vi håller på att dö |
Ulf Dageby |
Sent en lördag kväll |
Ulf Dageby |
Rövarkungens ö |
Ulf Dageby |
Söndag kväll |
Ulf Dageby |
Våld på öppen gata |
Ulf Dageby |
Stranden |
Ulf Dageby |
Medverkande på skivan
Ulf Dageby |
Gitarr, sång |
Torsten Näslund |
Sång, gitarr |
Nikke Ström |
Bas, barytonsax, flöjt, gitarr |
Lars Erik Brossner |
Klaviatur |
Håkan Nyberg |
Trummor |
Kurt Bunz |
Gitarrsolo på ”Vi fortsätter spela rock & roll…" |
Omslag: Lars Jacobsson
Inspelad av Johannes Leyman i Nacksvings studio, februari 1980.
Mix: Johannes Leyman och Ulf Dageby
Producerad av Nationalteatern och Johannes Leyman
Håkan Nyberg
Foto: Brun EhrsVeckorevyn:
Nationalteatern: Rövarkungens Ö. (Nacksving)
Nationalteaterns första fristående rock-lp har svarta texter och en förkrossande,
självklar tyngd i musiken. En tyngd som bara ett band med Nationalteaterns
auktoritet klarar av.
Ulf Dagebys musik är liksom i början influerad av Dylan och Stones, fast
i 70-talets versioner. Och hans gitarrspel har lånat en hel del från Mark
Knofler i Dire Straits.
Men till skillnad från Dylan har Dagebys texter blivit mörkare, abstraktare,
mer pessimistiska. "Vi fortsätter spela rocknroll, fast vi håller på att
dö" är en nyckelrad som lika mycket gäller generationskamraterna Jagger
och Lennon som Nationalteatern själv.
Ett gäng halvgamla gubbar som fortfarande kan förvandla en skolaula till
en folkfest med sin musik
Så varför är de så rädda för att sträcka ut ? Jag hade gärna hört ett
par solon från Dageby och fine klaviaturspelaren Lars Erik Brossner på bekostnad
av ett par verser i den 12 minuter långa "Rövarkungens Ö"....
Christer Olsson, Vecko-Revyn 4:e juni 1980
Musikens
makt:
RECENSIONER
Så har den då kommit – den många väntat på. För första gången har Nationalteatern
gått till verket med en samling fristående låtar i bagaget. Friståend från
vidhängande dramatisk inramning och scenisk anpassning. Det mesta från Teaterns
tidigare skivor har varit skrivet för teaterproduktionerna. Att detta satt
upp gränser för fantasin och staket för uttrycksmöjligheterna är självklart.
Ett faktum som höjer värdet på bedriften att ha gjort något av det bästa
vi fått inom svensk rock under 70-talet.
De första famlande stegen på första LP:n, de klockrena knock-outslagen
på Livet är en fest och de grå allvarligheterna på Barn av vår tid – hela
tiden har Nationalteatern visat att rock hör hemma i teatersammanhang. Försök
att tänka er Rockormen utan rockmusiken! Att Nationalteatern hittat formen
som går raka vägen till oss, den saken är klar.
Begåvad Dageby
Många har säkert undrat vad en sådan begåvning som Ulf Dageby kan åstadkomma
i full frihet och utan ramar och begränsningar. Som låtskrivare har han
kvaliteter utöver det vanliga, som gitarrist och sångare blir han bättre.
Detta är också debut för rockorkestern Nationalteatern, om vi undantar
att några av musikerna skötte kompet på Rockormen. Företaget Nationalteatern
har nu nått ett skede i utvecklingen att de amatöriska äventyren på de första
skivorna har blivit nostalgiska cirkusnummer. Teatern är inne i en brytningstid.
Efter framgångar byggda på pionjäranda och ren entusiasm kommer kraven på
utveckling och rationellt arbete.
Det som fungerade så fullkomligt på Livet är en fest med bara en musiker
i studien, oändligt mycket tålamod och amatörisk upptäckarglädja, blir bara
jobbigt och tyngande i dag, många år och erfarenheter senare.
Skivan representerar alltså bara en gren av Nationalteaterns omfattande
verksamhet. Men med de resurser som finns i gruppen är det här bandet något
av det starkaste ifråga om progressiva musiker idag. Enbart Totta Näslund
är värd hela pengen. Den killen kan flytta berg med bara rösten – det är
jag säker på.
Dramatiskt innehåll
Det första intrycket är att den dramatiska kraft som finns i musiken,
trots att ingen ramhandling existerar utanför låtarna. Vanans makt har troligtvis
betytt en del. Det finns ett stort och frikostigt dramatiskt innehåll i
de sex spår som fyller LP:n. Att plattan koncentreras kring bara sex låtar
känns logiskt och är motiverat när det ska sägas kräver sitt omfång.
Totta sjunger på fem av numren och Dageby har fått ett. Det senare är
en slags uppföljning av figurerna Greven, Plast och jag från Livet är en
fest. Åren har gått men int mycket har förändrats. Ekorrhjulen av blandekonomiska
kortkonster rullar vidare. Främlingskap, arbetslöshet och fredagsfylla är
nitlotter i det spel som vi alla är tvingade att spela. Dageby kastsar ut
orden som ilskna spottloskor:
varje sjuttiofemma, som en människa
dricker är en dröm om en bättre värld
som dom sedan pissar ut…
Kan det sägas bättre, mera exakt eller skonigslöst? Dageby har alltid dokumenterat
en rakbladsvass klarsyn, som ibland inte är lätt att svälja för ömskinnade
vårdliberaler.
Om vanliga dödliga
Två låtar är episkt upplagda och gungand slingor. Stranden har en rofylld
och mäktig baland på ungefär dt sätt som Pink Floyd är mästare på. Skillnaden
är bara att här handlar orden om verkligheten, framtiden och om vanliga
dödliga, utan att fantasierna tar sanslösa proportioner.
I titelnumret tillåts fantasierna spela en större roll. Temat får genom
en sagostämning en spännande symbolik, som känns fascinerande och rätt oprövad
i sådana här sammanhang. Berättelsen blir till en spännande äventyrsbok
i sina lugna och metodiska uppläggning.
Söndag kväll heter ett ovanligt lyriskt stycke, som tar ut helt andra kvaliteter
ur Totta Näslund som sångare än vad många kan tänka sig. Låten har också
smyckats med ett vackert och omsorgsfyllt gitarrsolo av Dageby. Gitarren
får naturligtvis en överstämma mot slutet – en grej som f ö blivit rena
modet.
Det som gör det allra starkaste intrycket är den nakna och fräna realismen
i den misshandelshistoria som fyller låten lördag kväll. Kanske var det
så här ett gäng som Tom Robinmson Band skulle kunna ha låtit, om d hade
kommit loss idé- och låtmässigt.
Tillbakalutade
En låt återstår att nämna och det är Vi fortsätter spela rock&roll,
som troligtvis blir den som kommer att spelas mest. Vad det hela handlar
om egentligen är nog att snöa in på rock&roll, eller hur? Men jag kan
inte låta bli att spela den och nynna med.
Nationalteatern är idag ett drivet och effektivt kollektiv. Den nya plattan
är kunnig, medveten och jäkligtstimulerande i sin lite fasta och tillbakalutade
form. Dom här grabbarna är inte födda igår, och risken för att får horder
av ilskna nya vågare på skallen, så känns det skönt att ha Nationalteatern
att luta sig mot, och för yngre musiker att lära sig av. Så fick jag det
sagt också.
Benny Persson – Musikens Makt Nr 4 -79
KLICKA HÄR
FÖR UTSKRIFT (text)
|