Pjäser:
Främlingens dotter
Recenserades av Peter O Nilsson i IDAG:
...och
så kysser de varandra
Nationalteaterns död har utropats fler gånger än det vid det här laget
går att hålla reda på. I senaste rundan var det i högre grad frågan om den
konstnärliga döden än den ekonomiska.
Men än lever liket. Med en föreställning, Främlingens Dotter, som löst
bygger på Shakespeares Köpmannen i Venedig inleder ensemblen säsongen.
Det rör sig alltså om den bittre juden Shylock, flykting i ett 1400-talets
Venedig där judar diskrimineras.
I första hand är det i och för sig dottern Jessica det gäller. Hon är
på många sätt faderns motsatts: livsbejakande, sökande försoning – inte
hämnd, trippar hon omkring i en stad hon trivs i. Kär är hon också. I en
kristen grabb, till på köpet. Shylock motsätter sig naturligtvis förbindelsen.
Så läggs grunden för en konflikt mellan gammal och ung, invandrare och
inhemsk, människa och marknad. Det antirasistiska budskapet är tydligt,
men samtidigt så allmänt hållet (”har vi inte alla känslor, såras vi inta
alla av samma vapen” etc) att det riskerar att bli uddlöst – steget till
dagens splittrade förhållanden verkar ibland långt.
Främlingens dotter är absolut inte Nationalteaterns dödsrossling. De
vet hur man berättar en historia, kan konsten att skapa suggestiva miljöer
och bygga upp stämningar. Månljuset som till romantiska toner letar sig
in i Venedigs skumma gränder för att belysa det myller som lever där, verkar
varken konstruerat eller klyschigt.
Men speciellt roligt är det inte heller, De unga tu, spelade av Bodil
Widlund och Niclas Franson, står – när den senare inte klampar omkring i
gångarna – mest och hänger med armarna. När det hettar till kan de möjligen
fatta något hårdare grepp om varandras händer, eller rumla omkring någon
förlägen sekund på golvet. Måste all kärlek på teater vara så här könlös?
Jag är rätt övertygad om att även tioåringar (pjäsen är skriven för dem
och äldre) håller med om att kärlek är mer än att byta halsband och hålla
hand.
En viss fördjupning sker under parets flykt, men tyvärr slätas den över
i en krystad vandringsscen med därpå följande hemkomst. Vid det laget befinner
sig Shylock, dittills bitskt spelad av Hans Mosesson, på gränsen till både
mänsklig och ekonomisk ruin.
Men det goda segrar – och här går det så snabbt att skådespelarna verkar
lika förvånade som publiken – då Jessicas glädje – och förståelsepredikan
går hem hos fadern. En ny familj uppstår, över gränserna. Och alla är nöjda,
och så kysser de varandra. Ojojoj.
IDAG 92-09-30 Peter O Nilsson
|