Pjäser:
Å harre jävvlar
Å
HARRE JÄVVLAR - EN KABARÉ SÅ GOD SOM NÅGON!
Premiär nyårsafton 1973-74
Medverkande:
Från Nationalteatern: Anders Melander, Håkan Wennberg,
Anki Rahlskog,
Pale Olofsson, Med Reventberg, Lars Jakobsson,
Ulf Dageby, Peter Wahlqvist
och Maria Grahn.
Från Nynningen: Mikael Gyllenstig, Torsten Näslund,
Tomas Forsell, Nikke
Ström, Bernt Andersson, Bertil Goldberg och
Bengan Blomgren.
Från Narren: Jussi Larnö.
Efter att ha kämpat i ett halvår för att få göra en krogshow, släpptes
äntligen Nationalteatern och Nynningen in på krogen. Det blev en Nyårskabarevy
som de spelade för första gången på en nattklubb/disco med fullständiga
rättigheter!!!
Nationalteatern och Nynningen slog sig ihop för att sätta upp en nyårskabaré
tillsammans.
Nationalteatern en teatergrupp som arbetade mycket med musik och Nynningen
en musikgrupp som i viss mån arbetar med teater. Medlemmarna i Nationalteatern
och Nynningen har under flera år träffats och umgåtts. De arbetade ganska
likartat och försökte därför på detta samarbete mellan en musikgrupp och
teatergrupp. I december 1973 slog de sina påsar ihop för att göra en nyårskabaré
på Klubb Karl i Göteborg.
Kabarén ”Å harre jävvlar” har premiär på nyårsafton 1973/1974. Valet
av Klubb Karl innebar inte en nattlig show för diskoteksungdom, utan de
vänder sig till en bred publik och kabarén som är på två gånger 45 minuter
med en halvtimmes paus emellan börjar kl.19.30, - detta för att folk som
har arbeten att tänka på och inte kan vara uppe på nätterna skulle kunna
ha chans att se den.
Varför just Klubb Karl ? Där var dom positiva direkt. Ställde upp med
lokal och den ombyggnad av scenen som behövs, i motsats till andra krogar
i Göteborg. 17 personer ingick i den sammanlagda ensemblen och i den finns
ingen uppdelning på skådespelare och musiker. Alla delade på regijobbet
och man skrev tillsammans. I ensemblen ingick även Jussi Larnö från Narren-gruppen.
Nationalteaterns Hasse Mosesson skulle nämligen filma och medan han var
borta ersattes han av Jussi Larnö - i linje med en önskan som fanns hos
Narren och Nationalteatern att tidvis byta en eller två skådespelare för
att lära känna varandras arbetssätt.
Det
blev en nutids revy med mycket musik, en politisk kabaré om våran egen tid
1973. En del kända Göteborgare figurerade i kabarén, men de gick rätt hårt
åt vissa kretsar uppe i Stockholm också, och även utan för Sverige. Den
var rolig, men kanske inte fullt så rolig för pålitligt borgeliga makthavare
som den berömde kaptenen Hans Hansson. Volvo-chefen Pehr Gyllenhammar och
flera andra storheter. Själva hade de aldrig sett en kabaré, men de båda
grupperna hjälptes åt att forma den.
Det blev en lokal anrättning. Som sig bör i en nyårsrevy gisslas lokala
pampar och deras förehavanden. Fullmäktige sammanträder i en saloon i vilda
västern staden Sill City (Göteborg). Bland personerna märks: Gunny Boy (m).
Äger saloonen, kyrkan, skolan, begravningsbyrån, kort sagt rubbet.
Bröderna
Bluff, Whispering Smith (fp) och Green Jack (c) . Deras enda funktion i
pjäsen är att sitta vid pokerbordet och spela av varandra mandat. Big John
(s). Mannen som säger värna om de små i samhället. Lucky Luke (vpk). Mannen
som alltid drar för sent.
Fullmäktige så församlad fattar beslut om: Nytt glädjehus (operabygget),
Ols Creek (Olskroken) och Gunny Boys oljefyndighet (utbyggnaden av Hisingen).
I förgrunden dansar borgarklassens horor från Stads-teatern och Storan.
Sillstryparen dyker upp för första gången och drar vitsar med Gondolen
och Björnligan i en pissoar på Järntorget.
Hemliga agenter från IB och Säpo bråkar om vem som är hemligast:
Säpoagenten: - Åh vad larviga ni är på IB. Ni som stal KFML´s register och
fotograferade av det på Bräutigams ! Eller var det Rubinetten?
IB-agenten: - Ni på SÄPO då ! Ni registrerar ju allt! Ni skriver bara av
alla delarna i telefonkatalogen, tom. den över Gotland.
Kjell-Olof Feldt eller Shell Olje Fält. Ransoneringsminister, kristalloljeminister,
varnolenminister och boxningsminister. En nyhetsuppläsare berättar att Shell
Olje Fält ger svenska folket rådet att: Spara mera och ta hem alla febersjuka
från sjukhusen. Då höjs temperaturen i hemmen. Dessutom anser han att mellanel
och starkel skall ersättas av folkel.
I satiren över Stena Olsson sägs klart och öppet att Olsson tjänade sin
första miljon på att sälja skrot till nazisterna under andra världskriget.
Stena Olsson - katten bland göteborgs-redarnas hermeliner. I kaberevyn beskylls
han av Dan-Axel Broström för att ha tjänat sina första miljoner på att sälja
skrot till nazisterna. Från början hade han inte ett nickel, men det fick
han sen han smugglade nickel till öststaterna. Numera jagar han strippor
till sin nya båt ”Stena Pornographica”.
I en annan satir håller de liktal över en svart kista som påstås innehålla
Pehr G Gyllenhammar. De gör det genom att citera ur Gyllenhammars bok ”Jag
tror på Sverige” med olika bitar som visar att Gyllenhammar tror på snart
allt. Han var Sveriges störste socialist. En korsning mellan Ria Wägner
och C H Hermansson. Han var mannen som trodde på allt - Japan, Sovjet, Kina
och USA. Dvs. alla som man kan ha goda handelsförbindelser med. Han var
också den ende som trodde på Sverige. Nu ligger han där i kistan. Han har
nämligen körts genom löpande bandet på Volvo.
Den sist nämda satiren fick stark kritik från en del som ansåg den som
burlesk och grotesk.
Somliga tyckte att deras nyårsrevy hade passerat anständighetens gräns
och att den innehöll personförföljelser, skamgrepp och slag under bältet
av grövsta slag.
Redan på eftermiddagen på premiärdagen, sändes ”Å harre jävvlar” i ungdomsredaktionens
block i radion från Göteborg. Dock inte i sin helhet, utan bara nästan.
Tre inslag stoppades av distriktschefen på radion i Göteborg John Forsberg.
Ett av avsnitten handlade om chefen för Stenalinjen, Sten A Olsson, som
beskrivs som en modern sjörövare. De andra två avsnitten handlade om kommunalpampen
Hans Hansson.
Att det blev en framgång, berodde mycket på Nationalteaterns förmåga
att klara publik kontakten i en liten lokal, sen tar det risken att vara
direkta och fräna, sen tar de aldrig risken att låta bli att vara roliga.
De hade även en politisk vilja, att sätta makthavare på pottan och hålla
upp dem i ljuset. Samarbetet mellan Nationalteatern och Nynningen gick så
bra att de bestämde sig för att göra en fortsättning på kabarén redan det
påföljande året.
Vad tyckte recensenterna:
”En
slutsumering efter kabarevyn måste ändå bli positiv. Nationalteaterns talanger
på det underhållande och pedagogiska planet parade med Nynningens suveräna
musik gjorde förstås att man väntade stora saker av gruppernas samarbete.
När de sedan vävde in en gedigen politisk medvetenhet i texter och sånger
blev man inte mindre glad över att förväntningarna motsvarades."
”Å Harre Jävvlar var verkligen rolig"
” Och det blev succé! Alldeles välförtjänt. För i sina bästa bitar är
den här kabarén fruktansvärt bra. Bättre än något som har framförts i Göteborg
efter Karl Gerhard.”
”Tekniken, glädjen, musiken, kontakten, satiren, vitsandet, mänsklig
värme ömsevis med träffsäkra välmotiverade elakheter - allt detta i kabarén
är utmärkt”
”Å harre jävvlar - så roligt det var!"
Efter succén på Klubb Karl som varade i tre veckor med utsålda hus, gav
sig grupperna ut på en ”förortsturné” med kabarén. Göteborgarna åkte från
centrum till förortskrogar utan rättigheter och till scener bara för att
få se deras kabaré, ”Å harre jävvlar”.
Kabarén gjordes om inför Stockholms-gästspel i mars, men inte mycket,
eftersom det fanns precis lika försoffade och korrumperade kommunpolitiker
i Stockholm som i Göteborg.
Nationalteatern gästspelade även med ”Å harre jävvlar” på sin egen
hemma scen Backa teater ! Obs! I dag används namnet Backa teater på en helt
annan teater i Göteborg
De gästspelade även på Frölunda Krog och på
Hjällbo Fritidsgård, samt
på Restaurang Lind-gården på Djurgården i Stockholm, mittemot Gröna Lund.
När gästspelet var slut, gick Nationalteatern direkt in i studion
och spelade in LP:n ”Livet är en fest”, där låten ”Stena Olssons compagnie"
finns med, som även framfördes i Kabarevyn ”Å harre jävvlar”.
Nationalteatern gjorde nyårsrevy på liknande sätt året därpå, den hette
då: ”Kan jag få receptet” och även då tillsammans med Nynningen. De gästspelade
med bägge kaba-revyerna i Stockholm, den första på Lind-gården vid Gröna
Lund den andra på Münchenbryggeriet.
Det var väldigt kul att göra, berättar Med.
I Musikens Makt skrev Peter Mosskin följande om Nynningen
och Nationalteaterns samarbete:
Revy-Vänstern slår till!
”Å Harre jävvlar”
Skall jag på någon punkt jämföra ”Mäster Palm lever om” med Nationalteatern/Nynningens
kabarevy så är det i sättet att vinkla innehållet.
Fria Proteatern driver tvärs igenom sin revy en klar och gripbar anklagelse
mot det socialdemokratiska partiet för att på punkt efter punkt överge socialismen.
Nationalteatern och Nynningen gycklar över samma samhälle med fräcka
grepp på ett grovt, frisk språk som hör hemma på arbetsplatser, kantiner
och torg. Det finns en genuin ton, rå men hjärtlig, som ger stor styrka
åt kabarén. I denna bemärkelse känns revyn vinklad ”nerifrån”.
Nationalteatern
och Nynningen har inte försummat det faktum att man befinner sig i Göteborg.
Genom kabarevyn kommer och går tre hamnarbetare (som för övrigt redan fanns
med i Nationalteaterns ”Tjyveriaktiebolaget” om hamnarbetarstrejken i Göterborgs
hamn 1969) ”Gondolen”, ”Sillstryparen” och ”Björnligan”, vilka vräker sig
en den göteborgska vitstraditionen. Vidare mördas tre lokala storheter som
kapten Hansson, kommunfullmäktiges ordförande, redarkungen Stena Olsson
och Volvo-chefen P.G. Gyllenhammar (som väl för all del inte är så värst
lokal). Liksom Göta Älv får sin hyllningssång i den mäktiga avslutningsscenen.
Jag vet inte hur mycket kompanjonskapet med Nynningen betytt för idérikedomen
, men det känns som om Nationalteatern laddat upp med alla tillgängliga
klutar och resurser inför denna revy.
Här finns anspelningar Liza Minellis ”Cabaret”, här finns Vilda Västern,
Ulla Billquist, pissoarens dripp och dropp och pissoarens gemenskap, här
blommar ”rajtantajtan”, här tar ÖB emot hemliga meddelanden via en radiomottagare
inbyggd i ett äpple, här reser sig moder Amerika lika magnifikt som någonsin
Zarah Leander, lika mild som någonsin Ku Klux Klan. Här går Stena Olsson
Rock med lågavlönade servitriser och fredagspackade göteborgare. Här vrider
sig Chile och framtidens facisthotande skugga under volymen av Nynningens
70-talsmusik.
Här finns också Shell-Olje Feldt i en krissändning från TV2:s nyhetsstudio
som driver med TV:s överslätande och tillrättaläggande verklighetsbild.
– En kusin-scen till Fria Proteaterns ”God dag”-studio med Lennart Hyland,
Herbert Söderström och Karin Falck, iklädda magnifika masker – ett grepp
som man får hoppas inte använts för sista gången – när dom tar emot och
avväpnar August Palm genom att fråga om han åkte skridskor på Nybrovikens
is som ung. – ”Säj, var det inte tjusigt?!” Innan han blir för frispråkig
och avbryts med ”Viva Espana”.
Budskapet i kabarevyns slutsång om ”Älva”: ”Å den växer å gror / å
blir stinkande stor / snart får herrarna skiten i halsen”, kan verka politiskt
tunt. Men den politiska styrkan i revyn ligger just i att politiken dyker
upp och ned bland grovkornigheter, vitsar och allvarligare människoporträtt.
Trots revyformen finns vardagen närvarande. På ett sätt som får mig att
minnas Narrens pjäs om gruvstrejken 1970.
- Ibland får man fan ta mej ta till hårda metoder för att tränga sig
igenom massmediaverkligheten och nå ner till vår egen föga glansfyllda vardag.
Musikaliskt har kombinationen Nationalteatern/Nynningen blivit en
fullträff. Flera sånger som ”Indianens sång”, ”Moder Amerika”, ”Stena Olsson
Rock”, ”Chilesången” och den maltesisk-tyrolska upptakten till andra akten
kommer säkert igen i en eller annan form i Nynningens och Nationalteaterns
kommande skivor. Instrumentrikedomen ger naturligtvis också den sjutton
man starka revybesättningen stora utrymmen.
Med god täckning tycker jag nog att jag kan avsluta mina revybesök
med dessa enkla ord: Håll i er borgare, här kommer ”Mäster Palm lever om”
och ”Å harre jävvlar” – en kabaré så god som någon!
PS. Bägge revyerna kommer ut på turné under våren, så håll ögonen
öppna!
Peter Mosskin – Musikens Makt Nr1 -74
|