Pjäser:
Akta er för Lumor
Klicka på bilden för att
öppna klippet som PDFNationalteaterns första barnpjäs utspelas
på en fridfull äng, där det bor många egenartade och vänliga figurer: den
gamle gubben Gneten, Ängsgull och Wagner, Gnuvaktaren, Bajs - en varelse
som aldrig tvättar sig, Grulan och det lilla barnet Yllet.
Till dem kommer en dag två kungar från Bästerlandet och rövar bort lilla
Yllet. Med henne som gisslan och med hjälp av den mystiska apparaten Lumor
lyckas dessa två ondskefulla varelser hålla ängsborna i schack och tilltvinga
sig deras gruvguld. Men allt går inte som de tänkt sig och mot deras vilja
kommer Yllet tillbaka och de står där maktlösa när de berövats Lumor. Som
straff får de stanna hos ängsfolket för att lära sig hur man blir snälla
människor.
Medverkade gjorde:
Hans Mosesson och Håkan Wennberg som spelade
elaka kungar. Inga Edwards spelade figuren Bajs.
Med Reventberg Ängsgull, Pale Olofsson
gjorde Wagner och Stålmannen. Anki Rahlskog som Grulan,
Peter Wahlqvist spelade Gneten och Anders Melander
uppträdde som Gnuvaktaren. Susanna Edwards spelade det
lilla Yllet. Anders Melander gjorde sångerna och
Anna Gutorp stod för dekoren.
Lumor fick urpremiär i Dalarna och Ingvar Engvén skrev följande recension
för Borlänge Tidning:
Svensk
urpremiär i Schenshyttan
Nationalteaterns första barnpjäs härlig teaterlek för alla åldrar.
Schenshytteborna fick vara med om en märklig teaterpremiär på lördagseftermiddagen
då Nationalteatern på bygdegårdens gräsmattescen hade urpremiär på sin första,
nyskrivna barnpjäs ”En äng med skumt och förtrollning”. Det långa namnet
är bara ett arbetsnamn och när pjäsen den här veckan spelas upp i Göteborg
på bl.a. lekplatser heter den troligen nåt annat. Publiken – uppskattningsvis
drygt 100 personer – bestod av både unga och gamla och alla visade samma
förtjusning över det som spelades upp denna vackra eftermiddag av landets
kanske mest omskrivna teatergrupp i år. Nationalteatern – om vars sommarvistelse
i Schenshyttan vi berättade i fredagens BT – har hittills verkat i Lund
men från och med nu är det Göteborg som är deras hemvist. Göteborgarna är
veklingen att gratulera!
”En äng med skumt och förtrollning” är ett grupparbete som arbetats fram
under 14 dagar nu i sommar. Det vänder sig väl i första hand till mindre
barn, men det har samtidigt egenskaper som gör att det roar och fängslar
alla åldrar, alltså ett utmärkt familjeprogram.
Bäst karaktäriseras pjäsen som ett sagospel utan de gängse sagofigurerna.
Handlingen utspelas på en fridfull äng. Där bor många egenartade och vänliga
figurer: den gamle gubben Gneten, Ängsgull och Wagner, Gnuvaktaren, Bajs
– en varelse som aldrig tvättar sig, Grulan och det lilla barnet Yllet.
Till dem kommer en dag två kungar från Bästerlandet och rövar bort lilla
Yllet. Med henne som gisslan och med hjälp av den mystiska apparaten Lumor
lyckas dessa två ondskefulla varelser hålla ängsborna i schack och tilltvinga
sig deras gruvguld. Men allt går inte som de tänkt sig och mot deras vilja
kommer Yllet tillbaka och de står där maktlösa när de berövats Lumor. Som
straff får de stanna hos ägsfolket för att lära sig hur man blir snälla
människor.
”En äng med skumt och förtrollning” är ett mycket skickligt gjort spel.
Det är ett pedagogiskt stycke. Det finns en avsikt med det utöver att roa
och underhålla. Det vill väcka tankar och förmedla insikter och det gör
det på ett sätt som troligen appellerar mycket bra till små barn.
Här finns gott om associationer till aktuella företeelser. Gneten vägrar
gå ner i gruvan och hämta guld åt kungarna, han strejkar. Det talas om förgiftning
av naturen och om hur människor bör leva med varandra. De två kungarna från
Bästerlandet vill föra in ett kapitalistiskt tänkesätt hos ängens invånare
samtidigt som de själva roffar åt sig allt.
Nationalteatern roar sig också med att satirisera över välkända klichéer
på samma gång som man säger något om samhället vi lever i. Stålmannen –
den gamle seriefiguren – förs in i handlingen men han är helt ovillig att
hjälpa de förtryckta.
Han vill inte bli störd i sina balettövingar och står egentligen på kungarnas
sida. Så är det ofta i verkligheten. Makthavarna har resurser att förtrycka
med. Det fina med den här samhällstillvändheten är att den är barnvänlig,
både i texten och utförandet.
”En äng med skumt och förtrollning” är teater som lek och lust. Den använder
teatern som uttrycksform och därför blir allvaret aldrig tråkigt. Det är
inte heller påträngande, antydningstekniken är nästan genomgående. Det har
gjorts rätt mycket teater för barn under senare år. Av allt jag har sett
framstår nog Nationalteaterns lilla pjäs som något av det bästa, det mest
stimulerande och användbara.
Pjäsen är ju ett grupparbete men fördenskull kan man gå in på de inviduella
skådespelarinsatserna. Gruppens spel var personligt och samtidigt homogent,
professionellt och ändock underordnat gruppen. Hans Mosesson och Håkan Wennberg
ver perfekt demokratiska kungar i sina svarta kläder med ondskans blick
i ögonen hela tiden. Som Bajs gjorde Inga Edwards en lustig figur och något
av samma intensiva spel företedde Med Reventberg och Pale Olofsson som Ängull
respektive Wagner. Olofsson gjorde även den ovillige Stålmannen minnesvärd.
De övriga spelade fram sina figurer så att de passade exakt inom den angivna
ramen, Anki Rahlskog som Grulan, Peter Valqvist som Gneten och Anders Melander
som Gnuvaktaren. Och Yllet spelades med oväntad säkerhet av käcka lilla
Susanna Edwards.
Stycket rymde även ett par trevliga sånger av Anders Melander och de
framfördes också med stor finess, inte minst kungarnas sång. Anna Gutorp
hade haft ansvaret för den enkla men effektiva och stämningsskapande dekoren.
Till sist bör nämnas att i styckets final så blev barnen i publiken med.
Den stora mystiska Hurtbullen visade sig innehålla instrument av alla de
slag som delades ut till barnen så att de fick medverka med musik i finalsången.
Därefter bjöds alla barnen på saft på gräsmattescenen.
Vi får hoppas att Nationalteatern nästa sommar vänder åter till Schenshyttan
och då gärna gästspelar lite på andra håll. Varför inte i Borlänge?.
Ingvar Engvén Borlänge Tidning
|