Pressklipp:
Nationalteatern trappar ner
–
Va? Nationalteatern – spelar dom teater också?!?
– Det hör vi ofta när vi turnerar med någon pjäs ute i landet. Till Tältprojektet
kom det små… horder som väntade sig att få höra Kolla Kolla och Speedy Gonzales.
Som inte alls uppfattat att det var teater vi sysslade med!
Det är Med Reventberg som berättar. Vi tog ett snack med henne, Ulf Dageby
och Hans Victorsson om rocksuccéer, pjäsfiaskon och teatern som inte blev.
Är Nationalteatern ett rockband eller en teatergrupp egentligen , nuförtiden?
En ska är i alla fall säker: Nationalteatern är inte längre restaurangägare.
Kommer aldrig mer att satsa fem öre i den branchen. Det lönar sig nämligen
inte.
Inte om man skaffar sig ett gammalt hus på halsen med stora idéer om
ett pampigt kulturcentrum med restaurang, underhållning, konstutställningar,
och med en teater på gården som russinet i kakan.
Nationalteatern har lärt sig the hard way.
Ni kommer väl ihåg det stolta Pustervik? Hur fotbollsföreningen Häcken,
konstföreningen Maneten och Nationalteatern med buller och bång proklamerade
en tvärkulturell satsning av ditintills oanade mått, mitt i Göteborg.
Nu är dom stolta drömmarna grusade, Pustervik i konkurs och bara Maneten
kvar i det nya bolaget som ska fortsätta kampen.
– Den här gången ställer stan antagligen upp med ekonomiska garantier, säger
Med.
Dom ville inte så länge vi var med. Dom är inte intresserade av en teater
till i den här stan, det har dom sagt rent ut!
– Varför gjorde Pustervik konkurs?
– Hela huset som vi köpte var i så dåligt skick att kostnaderna för att
underhållet översteg med rätt mycket vinsterna som restaurangen gav. Restaurangen
är det enda projektet som kan gå med vinst, va, men i stort sett allt i
köket behövde bytas ut. Det var oerhört nedslitet. Och det satsades friskt
när vi startade hela ombyggnaden, och dom kostnaderna klarade vi väl något
sådär. Men sedan att hålla det flytande… taket behövde bytas ut, det var
massor med reparationer som måste göras. Rörsystemet frös ihop. Och såna
dyra stora grejer, det klarade vi inte ekonomiskt. Så skulderna bara ökade
och ökade och ökade, och vinsterna från restaurangen behövdes hela tiden
för att hålla igång restaurangen och för att göra dom nödvändiga reparationerna
i köket. Det var ett hemskt gammal hus som var i behov av ständig skötsel.
– Vi har blivit erbjudna att vara med i det nya bolaget, fortsätter Med.
Men då hade det bara blivit så att vi ägt en restaurang och hyrt ett kontor
där. Och det var vi inte så intresserade av, att bara vara restaurangägare.
Vi räknade ju med att få en lokal.
Men så blev det inte. Teatern skulle byggas på den trekantiga gården,
upp till tre våningars höjd. Det gamla husets ytterväggar skulle bli teaterns
innerväggar. Den ena längan ägdes av Gullins herrmodehus, som lovade att
allt var OK. Muntligen.
Med fortsätter:
– Men när det kom till kritan och vi skulle börja bygga där så sa dom plötsligt
nej tack från dödsboet, här ska inte byggas nån teater mot vårat hus. Men
köp gärna huset, sa dom.
Vicke:
– Vi hade lagt ner säkert hundratusen. För vi hade börjat riva, det var
ju inbyggt så att säga. Lagt ner pengar på ritningar och kontaktat myndigheterna
och sånt, så hundratusen har vi räknat att vi la ner i rena pengar. När
det blev tvärstopp.
– Det hade blivit en stor grej alltså?
– Ja, vi hade fått en riktig teater. En fast scen.
Med:
– Det var en enorm knäck för oss. Mycket på grund att vi var så godtrogna,
så blev det ingenting. Och man sitter och grämer sig – varför tog vi inte
papper på det, varför tog vi inte reda på det innan, och så.
Men…såna har vi alltid varit. Ibland är det ju bra va, men ibland är det
ju hemskt när man upptäcker hur kärvt allting är runt omkring en. Där sitter
en sniken gubbe och är bara ute efter pengar. Vad gör det honom att vi bygger
när inte hyresgästföreningen har någonting emot det?
– Fotbollsklubben som var med. Häcken – gick dom ur av samma skäl som
ni?
Vicke:
– Dom fick inte in så mycket pengar som dom hade trott. Dom var med för
att få in pengar till sin ungdomsverksamhet eller för att köpa nya spelare.
Det var en rent ekonomisk grej.
Ulf:
– Det var mycket tjusigt snackat av dom om att fotboll är kultur, och sånt
där…det var en tid då allt var kultur. Det har man inte hört så mycket av
sen…
– Hade ni radikala idéer för teatern på gården?
Ulf:
– Det hade inte blivit nån vanlig teater, he, he. Det hade blivit en jävligt
ovanlig teater.
Med:
– Den ahde blitt fräck, jävligt fräck.
I och med att den var trekantig fick man lösa det på.. jaa, man skulle inte
ha fasta bänkar, och man skulle kunna flytta om så man kunde göra en arena
och så.
Vicke:
– Det ligger på markplanet också va, med stora infarter överallt som man
kunde utnyttja, kunna köra in grejer och köra ut, gå direkt ut på gatan
och så, köra in bilar och vad som helst. Det fanns idéer om vad man skulle
kunna göra med golvet, man skulle kunna fylla vissa delar med vatten – det
fanns möjligheter till det eftersom det låg på marken.
– Och nu ingenting.
Vicke:
– Nej. Men vi har ju aldrig haft en fast scen.
– Men i Hisings Backa var ni ganska länge…
– Fem år. Dom hade ju byggt teaterlokalen så att posten och systemet låg
precis under, och en vaktmästarbostad låg vägg i vägg, berättar Ulf. Så
det gick inte att spela hög musik och sånt där. Då räknade dom fel nere
på posten. Kom rusande med talonger som var felräknade. Så om vi hade fortsatt
där hade vi bara kunnat spela väldigt stillsam teater. Inte kunnat använda
elinstrument eller någonting sånt. Vi kunde inte vara kvar där,
– Ni fick inte så bra kontakt med stan heller…?
– Det gjorde inget - folk kom ut från stan och tittade. Och vi kunde ju
åka in när grejerna var färdiga, säger Med. Där hade vi ungdomspubliken
tätt in på oss hela tiden.
Att vi har kommit från dom plus att vi har blivit äldre är väl orsaken
att vi litegrann har kommit ifrån den problematiken. Tar man upp ungdomsproblem
i pjäserna idag kanske man kan göra det på ett annat sätt. För jag menar,
vi tar ju upp barnproblem i våra barnpjäser fast vi är vuxna, så det är
ju ingenting som hindrar att vi spelar ungdomspjäser fast vi är… trettiofem,
va? Men man får nog göra det på ett lite annorlunda sätt.
Ulf:
_ I Backa hade man dem så nära inpå sig. Det blev bara så att man gjorde
pjäser om sådana saker.
– Varenda kväll man gick hem såg man ju dom här ungdomarna som stod och
hängde och som inte fick komma in på gården för att dom var för fulla eller
för thinnersniffade, och efter fem år lärde man känna dem allihopa, berättar
Med. Så man var liksom glad när den eller den fick va med inne på gården
ett halvår för att han hade skärpt upp sig, och sen var han plötsligt borta
för han hade åkt in, och man blev väldigt involverad i alla olika sociala
och personliga problem som dom hade.
– Hur många är ni nu?
Ulf:
– Som en fast kärna är vi sju stycken.
– Ni var väldigt många ett tag, det luddade ut liksom…
– Vi har varit tretton som mest, men elva-tolv har väl hållit sig i alla
år, fram till nu.
Med:
– Det är två av ”dom gamla” som har slutat. Håkan och Peter. Och Maria har
slutat, hon var med i fem år, och Ulla som hållit i administrationen.
– Det känns ju lite svårt att dom slutade nästan på en gång, i höstas.
– Berodde det på problem inom gruppen?
– Nej, dels tror jag att dom påverkades av våra motgångar med Pustervik,
och med ”Stål, Champagne” att den inte gick så bra.
– Stål, champagne…?
– Stål, champagne, pilsner och s… blod, ha ha. Så hette förra årets projekt
som vi hade arbetet med ett år, och… – det var fiasko, det kan man säga.
Fast inte kritikermässigt!
Ulf:
– Men det kostade en oerhörd massa pengar och ett helt år och sedan spelades
den bara ett par månader, men för lite folk.
– Jag har inte ens hört talas om den…
– Nej, se där! Det var en jättesatsning på olika plan. Vi hade premiär i
maj, nån gång, och det var strålande väder. Inte en käft var inne i stan,
alltså, och vi var ute i en förort i ett nytt kulturhus, berättar Vicke.
Allt var egentligen mot oss, vi var vansinnigt dumma som överhuvudtaget
hade premiär då.
Ulf:
– Så var vi inte nöjda med pjäsen. Den hade krävt stora omarbetningar, och
det var ingen som direkt hade lust att börja med knökjobbet… Så det rann
ut i sanden, hela det projektet.
– Var det en slags Rockorm?
Vicke:
– Nej, det var för vuxna, handlade i grunden om varven här i Göteborg.
– Det var ett politiskt diskussionsdrama, hi hi, med varven som utgångspunkt.
Det fanns mycket dramatik i det, men det låg samtidigt på ett högt teoretiskt
plan, förklarar Med.
Vicke:
– Nån sorts kritik mot socialdemokratisk inställning till… det ena och det
andra. När det gäller nedläggning, och tron på sig själv och så.
– Under den här tiden var vi ju uppdelade också, påpekar Ulf. Då höll
ju rockorkestern på att turnera Skandinavien runt. Medan andra halvan höll
på med pjäsen.
– Länge, länge höll vi på. La ner fort. Suckar Vicke.
– Är ni ruinerade nu?
– Vi började det här året med en skuld på tvåhundratusen, konstaterar Med.
Vårt bidrag från staten är på fyrahundratvåtusen, så då gick hälften av
det direkt i höstas. Då blir man ju väldigt försiktig.
Ulf:
– Som tur var gjorde vi barnpjäsen ”Det lilla odjuret”, som jag tycker är
en succé. Den blev fruktansvärt bra, alltså. Det behöver vi ju verkligen
i det läget, en riktigt bra pjäs.
I Det lilla odjuret spelar Med, Vicke och Jacob, teknikern.
– Och för att vi delat upp oss så har det ju gått väldigt bra för rockorkestern
hela året, säger Vicke. Som man ibland glömmer bort när man jobbar med andra
saker här i Göteborg. Man glömmer bort att halva kamratgänget är ute och
spelar och att det går lysande för dom. Det får man inte glömma, att dom
håller teatern vid liv, långa tider.
– Det är bandet som är Nationalteatern ute i landet…
– Utanför Göteborg är det massor av folk som betraktar oss som ett rockband,
uteslutande, konstaterat Ulf.
– Det är i och för sig inget nytt, säger Med, det hände under tältprojektet
också. Då kom det små horder som förväntade sig att få höra Kolla Kolla
och Speedy Gonzales. Som inte alls uppfattat att det var teater vi höll
på med!
– Är orkestern död och begraven?
– Det var ju jag och Totta som bestämde från början att vi bara skulle köra
med den ett år, berättar Ulf. Vi var trötta på att vara teatermusiker. Så
vi bildade gruppen för att hålla på i ett år. Sen körde vi i ett och ett
halvt år, innan vi var tvungna att lägga ner den för folk hade andra saker
på gång.
– Och så bor vi i olika städer, så det är lite svårt att hålla samman. Malmö,
Stockholm och Göteborg faktiskt he he, så det är lite svårt att repetera.
– Samlas i Växjö…
– Precis. Så den är inte nedlagd av några snea skäl, utan det var planerat.
Men nån form av musik och orkestrar blir det alltid, men vad det blir kan
jag inte säga nu.
Om ungarna som gick till Tältet för att digga rock blev besvikna över
mängden av avdammade politiker, så fick dom sitt lystmäte i den storstilade
uppföljaren – Rockormen.
Tältet gav bakgrunden, Rockormen skulle visa nuläget. Hur har dom det,
barn av vår tid? Peter Wahlqvist och Bertil Goldberg, basist i Nynningen
reste halva landet runt, intervjuade ungdomar och rekognoserade.
Rockormen blev en resa genom nedläggningssverige i serietidningsform,
med läckra effekter och massor av rock. Tidningarna var i allmänhet positiva;
kritiken kom oftast från vänster. Nationalteatern hade blivit för stora,
pekpinnarna i pjäsen var lit förenkla. Rockormen var ett vågspel som klarades
i land, men gruppen är kritisk till mycket i föreställningen. Ulf Dageby
ville inte ens se den när den visades i TV…
– Hur ser ni på Rockormen idag?
– Vad vi framförallt har lärt oss av den är att ska man göra så stora grejer
måste det vara mycket mer genomarbetet från början, säger Med. Vad vi är
bäst på är dt lilla och nära, spela ganska små uppsättningar i en intim
salong. När man kan improvisera lite och man har ett öra ut mot publiken
hela tiden, typ kabaréerna vi gjorde tidigare. Det är en enorm skillnad
att spela för femhundra människor!
– Scenografin och musiken i Rockormen tyckte jag var oerhört häftig,
men storyn, innehållet, och inte minst texterna, nådde aldrig upp till det.
Så det blev en flott bild, med bra musik. Men när man skrapade på ytan och
tittade på innehållet, då var det tunt.
– Det hade kunnat göras mycket bättre om vi hade jobbat med det, så vad
vi har lärt oss är att jobba mer med texterna!
Ulf:
– Den var väldigt ojämn, det tyckte vi alla. Men samtidigt var den unik
– jag tror intenågon har rest genom Sverige med en sådan show tidigare,
med denna enorma scenografiska maskin med motorcyklar och musik och alltihop,
va. Men den gick verkligen upp och ner. Den var riktigt dålig bitvis och
riktigt bra bitvis också.
Vicke:
– Vi satsade ju allt, både ekonomiskt och resursmässigt.
– Och vi räknade helt kallt med fulla hus under ett par år, påpekar Ulf.
Hade vi inte fått fullt hus under ett år hade det gått käpprätt åt helvete!
– Fick ni storhetsvansinnen efter Tältprojektet?
– Det blir ju så va. Vi träffade en massa folk under tältprojektet, man
ville göra en mindre grej fast ändå rätt stor, förklarar Vicke. Utnyttja
folket man tyckte om och lärd känna i tältet. Vi ville se vad vi kunde göra
med så mycket resurser – det är ju en test för den här gruppen också!
Ulf:
– Man tröttnar kanske också på att spela på små ställen som vi är bra på.
Man tröttnar på den lilla dekoren, man vill plötsligt utnyttja allt i teatermediet.
Det var mycket därför vi gjorde det också. Och det går ju i vågor det där
va, ibland vill mangöra jättegrejer och ibland vill man göra små saker.
Med:
– Genom Tältet kom vi också i kontakt med Sören Brunes, som ju är en sån
där enorm scenograf som vi gärna ville jobba med. Och en del andra människor
som var duktiga på teknik, och man började upptäcka hur mycket man kan göra
med ljus. Och ljus blir oftast häftigast i stora lokaler där man riktigt
ser hur ljuset skär genom mörkret. Men där måste vi alla jobba mer med texterna
så att dom når upp till den storleksordningen, på nåt sätt.
– Våra skildringar av olika ställen i Sverige fick vi rätt mycket beröm
fö, skjuter Med in, den funkade på det sättet. Norrlänningar i Stockholm
som sa att dom kände igen sig och längtade hem.
– Politiken kändes lite påklistrad…
– Men dt är alltid det svåraste.
Att göra en politisk analys och får den att flyta in i pjäsen. Många gånger
kanske det skulle vara mycket bättre att bara utelämna den och hoppas att
det kommer den andra vägen, så att säga. Att budskapet kommer genom handlingen
så att man inte skriver budskapet på näsen. Det är dt ständiga dilemmat
för politiks teater: hur får man fram budskapet utan att sätta det på en
liten röd banderoll? Det diskuterar vi fortfarande…
– En del kritik från vänsterhåll tyckte att det var för enkla saker som
sades, berättar Vicke. Men den var ju riktad till en ungdomspublik som ju
inte är så medveten. Man vet ju hur man själv lever, men man kan inte riktigt
förstå varför. Så kommer dt kritik från vänster om klyschor. Javisst – för
dom är det kanske klyschor, men för många i tretton-fjortonårsåldern blev
det en kick!
Dom blev väl lite medvetna.
Ulf:
– Sånt som hände vid sidan av var också viktigt. I Växjö t ex var det ett
gäng tonåringar som arrangerade. Som fixade två fulla hus på teatern, och
dom var under tjugo år allihop! Det kanske dom lärde sig mycket av sen.
Dom har t ex fortsatt och öppnat ett musikställe i stan.
– Men Rockormen visar också hur det kan bli när man själv har vuxit ifrån
problemen och ska försöka åskådliggöra dom för såna som, som man uppfattar
det, vet mindre, påpekar Med. Det är oerhört svårt!
– I Speedy pjäserna t ex gällde det att leta sig in i hur en knarkare
kan må, det var mer psykologisk gestaltning. Rockormen var det mycket symboler
i, väldigt mycket saga. Gubben men portföljen var en symbol för det onda,
kapitalismen, och blev aldrig trovärdig. Det var aldrig meningen, men då
får man hålla den linjen köra med symboler och serieteckningar.
– Det var inte menat som en realistisks pjäs, sticker Ulf in.
– Men så blev den det bitvis, säger Med, och det blev en kollision. Om man
är tillräckligt tydlig tror jag man kan blanda former. Att man kör med en
väldigt överdriven spelstil, men att man i ett visst ögonblick kan sjunga
en sång väldigt avskalat rakt ut. Som innehåller väldigt mycket äkta känsla.
Ulf:
– Sen var det ett försök att integrera musiken med teatern, men det lyckades
vi bara med i ett par scener.
– Och nu är ni tillbaka i gymnastiksalarna med en barnpjäs…
– Ja, men dom kommer vi aldrig att släppa! Med låter bestämd.
– Och det löser vi på ett fräckt sätt i barnpjäsen eftersom vi har med
oss ett inomhustält, som vi alltså sätter upp inne i gymnastiksalen så vi
kan skapa helt vår egen miljö, förklarar Ulf.
– Men finns det en stor chans att ni kommer tillbaka i stor stil efter
Pustervik och alltihop?
– Vi har fortfarande idén att göra den fräckaste musikteatern i Sverige,
säger Ulf. Med enfarlig glans i ögat. En stor musikopera eller rockopera
eller rockpjäs. Det har fortfarande inte blivit så bra som vi vill ha det.
Som vi vet att vi kan. Så förr eller senare kommer det nog en jättestor
uppsättning igen, skulle jag tro. Men när – det vet man aldrig!
– Ska du och Totta spela teater emellanåt?
– Jag håller på med en ny barnplatta, och Totta ska väl mera… jag tror han
ska spela med Tottas Bluesband lite i vår.
– Hasse Mosesson har filmjobb nu, berättar Med. Det är en sak som händer
när man hållit på som proffs i tio åroch dom hör av sig från olika håll
och vill ha en med i olika projekt. Det blir ett dilemma som Peter också
råkat ut för: ska jag hålla mig till ”familjen” eller ska jag pröva mina
egna vingar lite grann?
Ulf:
– Det är väldigt nyttigt att jobba med andra också. Det kan ju bli att man
går och gnöbblar på varandra om man bara jobbar tillsammans i samma gäng
hela tiden. Det är hemskt nyttigt att göra andra saker med andra människor.
– Ni snackar om barnpjäs och barnskiva, och ni ska börja spela utomhus
för ungar igen – är tonårstiden över nu?
– Det är vår egendomliga inriktning, va, vi är nog ganska ensamma om att
va bra dels på rock´n´roll, dels på barnteater, skrockar Ulf. Det är en
väldigt konstig kombination, egentligen…
Med:
– Man ser ju mer och mer hur barnen kommer i kläm i det här teknokratiska
samhället, det är oerhört hårt för barnen.
Karl Gustav Jönsson/Grupp Fem – Foto: Mats Pettersson/Reflex – Schlager
nr 9 - 30 januari 1981
KLICKA
HÄR FÖR UTSKRIFT (Text)
|