Skivor:
Kåldolmar och Kalsipper
(Utgiven 1976
MNW 64 på CD 1994 MNWCD 64)
Det du hör på den här skivan är naturligtvis en saga som vi har hittat
på, men det är också en sann berättelse om Nationalteatern - eller rättare
sagt om våra barnpjäser.
Alla figurer (utom Gubben) har funnits i verkligheten på teater innan
dom blev såhär tillplattade. Yllet var en liten flicka
som dök upp i Dalarna när vi gjorde vår första barnpjäs 1970: "Akta
Er för Lumor", och i den pjäsen var också De båda kungarna
från bästerlandet och den livsfarliga försteningsapparaten
Lumor med.
De båda sångerna "Ylle" och "Kungssång"
är ur "Akta Er för Lumor". Sen glömde vi bort den pjäsen och skrev en ny
("Jubel i Holken") och sen en till "Sagan om Ormen"
1972.
Längst inne i tornet på ett stort, sagolikt slott av plast i den pjäsen
hittade vi Tjänaren, som jämt snubblade över trösklar med
sin bricka med odiskade glas och sjöng; Tjenare ! Honom gillade vi så mycket
- för han var socialist - att han fick vara med på plattan.Tjänarens kompis
Spöket var också med i "Sagan om Ormen" och levde bus hela
tiden. Honom tog vi med för han var så bra på att INTE skrämmas och på att
sjunga "Alla är rädda för spöket".
En regnig dag på sommaren 1974 kom dom båda clownerna Folke
och Agamennon cyklande och sjungande "Vi cyklar
runt i världen" in på vår teater i en pjäs som hette "Gråtletarna".
Cykeln dom kom på hette GUNNAR och FOLKE och AGAMENNON ville att den skulle
vara med på skivan, men det sa vi nej till. Hur skulle det se ut med en
gammal gnisslig cykel? Då låter det mycket bättre utan cykel med "Läppen"
och "Agamennons stora ballad om flykten från sitt hemland",
som båda är ur "Gråtletarna" Kadazanovic - han som alla barnen retade för
att han hade ett så häftigt namn, har varit med i många av våra pjäser.
Han bodde förut på en vind i Göteborg, men nu är han försvunnen igen!
Han kanske är på rymmen, och det kan han gott vara. Men om du hittar honom
kan du väl skriva till oss och hälsa.
SjörövarJenny är som klippt och skuren ur vår pjäs "Kåldolmar &
Kalsipper" från 1975. Den pjäsen förbjöds på många skolor och fritidsgårdar
för att den var så politisk. Det var speciellt Vietnamnsagan som en del
rektorer och lärare var arga på, och så naturligtvis på att vi pratade om
kommunismen. Fast det var just "Sagan om FNL" och "Nordvietnameserna", som
dom som var och kollade på pjäsen tyckte bäst om !
Så olika kan det va beroende var man står politiskt. Det kommer säkert
vara några mammor, pappor, dagisfröknar eller lärare och andra som inte
tycker att du ska höra den här skivan, men det tycker vi du ska strunta
i och höra i alla fall. Dom som säger så är bara reaktionärer som vill att
barn inte ska ha roligt.
Såna människor är papperstigrar och dom ska man göra motstånd mot. Låtarna
"Till havs" "Sjörövar Jenny" "Mamma
rock" "Oääää" och "I hamn" är
alla ur "Kåldolmar och kalsipper" liksom "Dom vidriga stormfåglarna"
som sjunger "Viiiin" och "Den vita valen"
med sin sång "Valens sista vals".
Temamusiken och Näsflöjtsmusiken är helt ny för plattan. Temamusiken
det är den som hörs varje gång berättaren kommer in och lägger sig i historien.
En berättare måste vi ha annars skulle det ta sexton timmar att spela alltihop
- nu tar det bara en ! gubben är det ingen som har sett vare sej före eller
efter vi gjorde plattan. Lika så gott det, han hade blivit för tung att
bära på.
Nej han klev ju upp ur korgen på slutet... han stannade kanske kvar och
hjälpte till att bygga upp Vietnam efter kriget... om du har nått bra tips
om vart han kan ha tatt vägen, och om vad som hände sen (när dom kom hem
igen) kan du alltid skriva till oss.
Du får gärna skriva och berätta vad du tycker om skivan också om du vill.
Adressen står i skivan. Ha det så bra med Kåldolmar & Kalsipper - och
du, glöm inte två saker:
Att spela spelet och att göra MOTSTÅND Nationalteatern 1976
Låtar och upphovsmän:
Ylle |
Anders Melander |
Mamma rock |
Ulf Dageby |
Kungssång |
Anders Melander |
Viiiiiin |
Anders Melander |
Alla är rädda för spöken |
Ulf Dageby |
Vi cyklar runt i världen |
Ulf Dageby |
Tjänare |
Anders Melander/Hans Mosesson |
Bla bla bla |
Ulf Dageby |
Till havs |
Ulf Dageby |
Agamennons stora ballad om flykten från
sitt hemland |
Ulf Dageby |
Jenny, havets skräck |
Ulf Dageby |
Valens sista vals |
Ulf Dageby / Peter Wahlqvist |
Oääääää |
Ulf Dageby |
I hamn |
Ulf Dageby |
Medverkande på skivan:
Berättaren |
Maria Grahn |
Yllet |
Anki Rahlskog |
Gubben |
Peter Wahlqvist |
Kungarna |
Hasse Mosesson & Håkan Wennerberg |
Spöket |
Paul Olofsson |
Folke |
Ulf Dageby |
Agamennon |
Håkan Wennberg |
SjörövarJenny |
Med Reventberg |
Sång och musik: |
Alla samt Totta Näslund, Hans Wiktorsson och Bernt Andersson |
Omslag: |
Lars Jakobsson |
I Musikens Makt tog man hjälp av dagisbarnbarn när man recenserade skivan.:
- Tyst
gubbe! Gå i korgen!
Så har den då ÄNTLIGEN kommit. Nationalteaterns Lp för barn! Innehållet
är en blandning av Nationalteaterns alla barnpjäser, sammanfogade i en handling
genom båda skivorna.
Det hela försiggår i fantasin, och börjar med Yllet, en liten flicka,
som tillsammans med olika figurer som hon möter vill befria sina kamrater
som arbetar under hemska förhållanden i gruvan, tvingade av de båda kungarna
i Bästerlandet, som har en försteningsapparat som heter Lumor. Den första
Yllet träffar och tar hand om och bär hela tiden är en 100-årig gammal gubbe
som ligger i en korg. Annars är det ju alltid den vuxne som är stark och
tar hand om barnen!
Andra figurer som vi möter är ett spöka, som gubben är rädd för men inte
Yllet. Spöken är verkliga väsen för många barn, men det här spöket är inte
farligt. ”Tjänaren” på slottet vill att alla ska få bo där och ha det bra.
Agamemnon fick inte sjunga för trasiga och små i Grekland. Han kom till
Sverige, men här fick han inte sjunga på gator och torg heller.
Utan att oskadliggöra kungarna tvingas alla fly och hamnar så småningom
på Sjörövarjennys båt. Sjörövarjenny är egentligen en mamma på rymmen. Båten
förliser och hamnar i Vietnamn, där Ho låter dem se ett spel om Vietnamns
folk som gjorde MOTSTÅND. Så åker alla hem igen med nyvunnen kunskap. Och
här tar skivorna slut.
Frågor som: ”Vad hände sedan? Kunde man befria kamraterna i gruvan och
i så fall hur?” får man fundera på själv. Och det finns många uppslag antydda
i skivornas innehåll, såklart…
I Kåldolmar och Kalsipper finns det mycket fantasi, som har mycket med
verkligheten att göra. Texterna i sångerna står bra för sig själva, men
synd nog hörs de dåligt ibland. Barnen är jättetända på att sjunga med.
För första gången finns här en sång som handlar om mamma som får gå och
damma och tvätta strumpor (alltid det samma), men som också vill vara –
flippad och glad. Låten heter Mammarock.
Musiken är ofta mustig och härlig. Ibland lyrisk – ingen mesig barnmusik
här inte! Musik och text följs fint åt. Till exempel när Yllet sjunger om
att hon drömmer om en äng, men på hennes lekplats mellan husen är det grått
och kallt.
Jag sitter just och spelar in skivorna på kassett för andra gången till
daghemmet jag jobbar på. Den första är sönderspelad – jag har aldrig hört
ett band spelas så många gånger…
Petra, Jonas och dom andra i 3-4 årsåldern älskar ”Spöket”, Yllet och
”..kissar i kalsongen…”(Kungssång) mest. Jenny, Karolina och dom andra i
5-6 årsåldern lärde sig genast sjunga Yllevisa. Karolina ritade Yllet. Richard
6 år, har suttit som fastklistrad hela december och lärt sig hela sången
om kungarna från Bästerlandet.
De flesta barnen oavsett ålder sjunger med Sjörövarjenny av alla krafter,
som musiken inbjuder till:
Jag är Jenny (Oaa pa doo doo doo)
Jenny, havens skräck
Jenny (Oaa pa doo doo doo)
rysligt rå och fräck
Jag skrämmer alla rika män
som trampar på dom små
Jenny (Oaa pa doo doo doo)
kan du lita på
En så fin text!
Det här är den bästa barnskivan jag hört och jag själv har roligt och
sjunger med när jag hör den.
Karin Paulsen MM Nr1 feb -77
KLICKA
HÄR FÖR UTSKRIFT (Text)
|