Skivor:
Vi kommer att leva igen
(Utgiven 1977 Nacksving 031-8
- kasset: KASS 8)
Nationalteatern Nynningen
1976 bestämde sig Nationalteatern och Nynningen för att arbeta ihop igen.
Det blev en uppsättning tillägnad USA jubileumsåret 1976. Ett grattis till
200 års förtryck och folkmord av de ursprungliga nordamerikanerna!
Skivan är inspelad live, där valda delar och låtar är hämtade från föreställningen.
Låten "Järnhästen" tar oss till det 1800-tal som markerat USA´s aggressiva
marsch från Atlantkusten ut till Stilla havskusten. Järnvägsrälserna lades
ut med slit och svett, efterlämnade döda djur och döda marker. Och döda
indianer! På fodralet finns Suquamihövdingen SEATTLE´s budskap från 1854
om när den federala amerikanska regeringen övertog landområden vilka tillhört
hans folk i sekler, i nuvarande staten Washington.
Skivan spelades in 14, 15 och 16 januari 1977 på Folkets Bio i Stockholm
och mixades i Göteborg 18-21 samt 24-26 januari 1977.
Låtar och upphovsmän
Intro: Kiss me! |
Text & musik Ulf Dageby |
Black hills |
Text & musik Ulf Dageby |
Järnhästen |
Text & musik Ulf Dageby |
Efter massakern |
Text & musik Ulf Dageby |
Bozeman trail |
Text & musik Ulf Dageby |
Seattles tal |
Musik - Ulf Dageby |
Vite lillebror |
Text & musik Ulf Dageby |
Ett barn är fött |
Text & musik Ulf Dageby |
Medverkande på skivan
Bernt Andersson |
Orgel, piano, munspel, sång |
Ulf Dageby |
Elgitarr, blockflöjt, sång |
Mikael Gyllenstig |
Trummor |
Hans Mosesson |
Sång, diverse rytminstrument |
Jimmy Olsson |
Elbas, cello, gitarr |
Anki Rahlskog |
Sång, blockflöjt, diverse rytminstrument |
Sam Westerberg |
Sång, gitarr |
Hans Wiktorsson |
Sång, congas/percussion |
Eva Wilhelmsson |
Sång, diverse rytminstrument |
Omslag: Lars Jacobsson
Recension från Musikens Makt :
Nynningen balanserar Indianmusik USA-rock
Nynningen/Nationalteatern Vi kommer att leva igen (Nacksving)
Ett känt faktum: dom som är ansvarige för musiken i Nationalteatern är
kollosalt skickliga. Med lyhörda öron kan dom ”låna” kännetecken och klichéer
från jag tror all slags musik, göra om, lägga till sin musiksyn och personlighet
och inplantera resultatet i Sverige.
När det gäller Nynningen har jag en bekännelse att göra. Jag skrev
att deras senaste LP, Äntligen en ny dag inte kändes färdig. För tusan,
när blir musik ”färdig”? Aldrig, hoppas jag.
Nynningen fungerar på två plan. Direkt –med känslan, kraften, inriktningen,
förbannelsen, spelglädjen. På längre tid –melodierna som vill sammanbinda
rocken med socialistiska sången (Brech-Eisler-Weil) och mycket där emellan
blir efter många lyssningar till schlagers i en. Då menar jag att man upptäcker
finurligheten i dom, logiken –och dom stannar som varaktiga schlagers man
aldrig tröttnar på.
När Nationalteatern och Nynningen slår sig ihop spelar dom den bästa
svenska rocken. Lägg märke till att jag inte skriver den bästa rocken i
Sverige. Den är jag inte säker på att Nationalteaternynningen spelar. Rock
är amerikansk musik och den bästa rocken i Sverige är då den bästa intentionen.
Nationalteaternynningen vill mer. Dom vill skapa en rock som fungerar i
Sverige –med grund i amerikansk rock, men påverkad av musikaliska och politiska
intryck från många håll.
Vi kommer att leva igen innehåller musik från deras hyllningspjäs till
dom verkliga amerikanerna på det s k USA:s 200-årsdag. Indianerna alltså.
Dom inleder med rock på engelska. Kiss me, som borde ges ut på singel
i USA och England. Kiss me in my ass ´cause that´s where my American flag
is, kiss me anywhrere `cause that´s whrere my American flag is… Den amerikanska
kulturen som vi är födda i, som dom amerikanska flaggmärkena på jeanshäckarna
och dom amerikanska flaggtröjorna vittnar om. Den amerikanska imperialismens
flagga som vajar i alla världsdelar.
Bozeman trail är en amerikansk ballad. Såna vi hört så många – om snabbskjutande
cowboys, om amerikanska Robin Hoods. Denna handlar on ”gerillaledarna” indianerna
Red Cloud och Crazy Horse, som bl a böjer järnvägsrälsen så att dom vitas
”häst” spårar ur.
Järnhästen, Vite lillebror och Efter massakern är kraftfulla sånger,
med nynningsk musikalisk spännvidd och nationaltetrisk enkel – och direkt
het i texterna.
Men dom sånger jag tycker bäst om är dom där som balanserar indiansk
musik mot amerikansk rock. Black Hills och slutlåten Ett bar är fött (i
Wounded Knee). Musiken i dom påminner om indian-rockband i USA, t ex Redbone
och XIT. Nationalteaternynningen använder sej där av upprepningen, den jämna
trumrytmen som finns i musiken hos dom indianer som idag fortsätter den
indianska musiktraditionen – skriver nya sånger om indianernas situation
i det ”mederna” amerikanska samhället till traditionell musik.
Black Hills där dom till trumman sätter det vita USA:s namn på indianernas
heliga berg mot indiannamnet, Paha Sapa. Ett barn är fött som efter texten
är slut växer, fler och fler instrument, fler och fler sångare kommer till
- upprepade ord, ”heyaheyaheyaheya”, som växer i kraft, i styrka, i känsla,
i solidaritet!
LPn är live, inspelad den 14,15,15 januari på Folkets Bio i Stockholm.
Jag gillar live-plattor – gör ni inte det beror det på att ni hört för
många amerikanska live-rockplattor. För ljudet låter ”fuskstudio” inte live
och inte studio heller. Nacksving har velat förmedlat publikens känsla av
det som händer på scen. Man har placerat ut många mikrofoner för att få
den blandade ljudbild man har när man sitter i publiken, inte studions inriktning
på varje instrument.
Dom har lyckats till sådär 85 %. Den bästa liveinspelningen gör man med
en kassett stående i publiken på ljudmässigt lagom håll från scenen. Så
”deltagande” är inte den här LPn, men kassettinspelningar har risigare ljud.
Och en till 85% lyckad live-platta lever mer än den mest lyckade studioinspelningen.
Nationalteaternynningen underhåller oss och lär oss. Därför finns det
på innerpåsen ordförklaringar, t.ex vad indianorganisationen AIM är, och
en lista på var vi kan läsa mer. Utmärkt! Men jag saknar tips på var man
kan få tag på plattor med den musik som görs av amerikanska indianer idag,
som dom skapar för att bevara sin kultur och identitet och som ett vapen
i befrielsekampen.
Musikens Makt Nr 3 - 1977 -Bengt Eriksson/Grupp Fem/ MM:S Lundaredaktion
KLICKA HÄR FÖR
UTSKRIFT (Text)
|